Ara / Search This Blog

Thursday, February 14, 2013

Flaş Özellikleri ve Kullanımı

Fotoğraf makinamız üzerinde 2 tip flaş kullanabiliriz. Bunlardan biri makinemizin üzerinde bulunan dahili flaş (Bkz. Fotoğraf-1), diğeri ise sonradan takabileceğimiz tepe flaşı (Bkz. Fotoğraf-2). Her iki flaşın da amacı aslında aynı olmakla birlikte, işlevleri biraz farklılık göstermektedir.

Fotoğraf-1
Fotoğraf-2

Flaş ışığı aşağıdaki durumlarda kullanılır:

  • Doğal ışığın yetersiz olduğu durumlarda
  • Dolgu ışığı elde etmek amacıyla
  • Ters ışıklı ortamlarda objeyi aydınlatmak amacıyla
Flaş ışıkları, çoğumuzun zannettiği kadar kuvvetli değildirler. Makine üzerinde bulunan dahili flaşların aydınlatma mesafesi genellikle 3m. ile 5m. arasında değişmektedir. Ancak profesyonel tepe flaşları ile bu mesafe 75m.'lere kadar çıkabilmektedir.

Flaş ışığının şiddeti aşağıdaki şekilde hesaplanır:
ISO 100 değeri için
D=GN/f
GN = Flaş pozlama sabit sayısı
D = Flaş ile obje arasında aydınlatılabilen maksimum uzaklık
f = Diyafram açıklığı

Birkaç örnekle açıklayacak olursak; GN değeri 80 olan bir flaşın aydınlatma mesafesi;
D=GN/f => D=80/4=20 => Yani, f/4 diyafram açıklığında yapılan bir çekim ile mesafe 20m.'dir.
D=GN/f => D=80/2,8=28,5 => Yani, f/2,8 diyafram açıklığında yapılan bir çekim ile mesafe 28,5m.'dir.
D=GN/f => D=80/16=5 => Yani, f/16 diyafram açıklığında yapılan bir çekim ile mesafe 5m.'dir.

Yukarıdaki hesaplamalardan anlayacağımız gibi, diyaframımız açıldıkça aynı flaş ile daha uzun mesafeyi aydınlatabiliyoruz.

Tepe flaşı satın alırken, flaşın üzerindeki ve broşüründeki GN değerine dikkat etmeyi unutmayın. GN değeri yükseldikçe, doğal olarak alacağınız flaşın fiyatı da artacaktır.

Doğal ışığın yetersiz olduğu durumlarda flaş kullanımı:
Bazen ortam ışığımız yeterli olmaz. Bu durumda flaş kullanmamız gerekebilir. Flaşımızın yukarıda bahsi geçen  hesaplamalara göre aydınlatma mesafesini bilerek kullanmalıyız. Bu şu demektir; makinemizin dahili flaşı ile genellikle 5m. mesafe üzerini sağlıklı aydınlatamayacağımız için, örneğin bir sahne gösterisini fotoğraflayacaksak, sahneye en yakın konumu tercih etmeliyiz. Ancak GN değeri 80 veya 100 olan bir tepe flaşımız varsa, bu durumda orta alandaki koltuklardan bile sahneyi sağlıklı şekilde fotoğraflayabileceğiz demektir.

Flaşımız her ne kadar güçlü olursa olsun, manzara, v.b. fotoğraflar için yeterli değildir. Bu sebeple, gece fotoğraf çekerken, özel şartlar haricinde flaş kullanılmamalı, flaş devre dışı bırakılarak tripod ile fotoğraf çekilmelidir (Bkz. Fotoğraf-3). Bu durumda çok daha sağlıklı sonuçlar elde edersiniz.

Mehmet Yalhı Photography
Fotoğraf-3

Dolgu ışığı elde etmek amacıyla flaş kullanımı:
Dolgu ışığı demek, çektiğimiz cisim veya kişi üzerindeki sert gölgeleri veya karanlık bölgeleri flaş ışığı ile kısmen aydınlatmak demektir. Aşağıdaki örnekte, flaşsız ve flaşın dolgu ışığı olarak kullanıldığı fotoğrafı görebilirsiniz (Bkz. Fotoğraf-4). Dolgu ışığına genellikle sert güneşin olduğu yerlerde veya ışığın çok ölü/zayıf olduğu yerlerde ihtiyaç duyarız. Dolgu ışığı elde etmek için flaş ışığımızın şiddetini normal değerinin altına düşürerek fotoğraf çekmemiz gerekir. (Bkz. makine/flaş kullanım kılavuzu)

Fotoğraf-4

Ters ışıkta objeyi aydınlatmak amacıyla flaş kullanımı:
Özellikle porte/kişi fotoğrafı çekerken bazen arkadan gelen ters ışık modelimizi karanlıkta bırakır ve fotoğrafımızda kişinin detayları görünmez (Bkz. Fotoğraf-5). Bu ve benzeri durumlarda flaş ışığı, arkadan gelen ters ışığı yenmek ve modelimizi aydınlatmak için kullanılır. 

Fotoğraf-5

Sektirme tekniği:
Şekil-1
Sektirme tekniği, flaştan gelen direkt sert ışığı dolaylı olarak modelinize yönlendirmek ve yumuşatmak amacıyla kullanılır (Bkz. Şekil-1). Bu tekniği kullanabilimek için makinenizin üzerindeki dahili flaş yeterli olmayacaktır. İhtiyacınız olan bir tepe flaşıdır. Tepe flaşlarının kafaları çeşitli açılarda ayarlanabildiği için sektirme tekniği için en uygun flaşlardır. Sektirme tekniği, tepe flaşını tavana veya duvara yönlendirmek suretiyle uygulanır. Adından da anlaşılacağı gibi, flaş ışığı tavan veya duvardan sekerek dağılmak suretiyle yumuşak bir biçimde modelinizin üzerine yansır. Bu sayede sert gölgeler ortadan kalkmış olur.


Aşağıdaki fotoğraf, direkt flaş ışığı ve tepe flaş ışığı kullanılarak yapılan çekim arasındaki farkı göstermektedir (Bkz. Fotoğraf-6). Aşağı soldaki karede de görüldüğü gibi, direkt flaş modelin yüzünde parlama ve arkasında sert gölge oluştururken, sağdaki sektirme tekniği ile yapılan çekimde gölgeler tamamen yumuşamıştır.

Fotoğraf-6

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Mehmet Bey,
    Blogunuzda gerçekten çok faydalı bilgiler buldum ve öğrenmeye de devam ediyorum. Gerçekten fotoğrafçılık adına çok yararlı yazılarınız var. İşinizin hakkını veriyorsunuz tebrik ederim. Ama değinmek istediğim bir konu var. Bu kadar güzel bir fotoğrafçılık sitesine güzel, yalın, sade ve bilgiye kolay ulaşılabilir bir tema çok yakışır. Tek eksiğin bu sitede tema olduğunu düşünüyorum.
    İyi bayramlar dilerim.
    Işığını bol olsun.

    http://www.kameramdanyansiyanlar.com

    ReplyDelete